Att välja

Livet rullar på och man tampas dagligen av olika beslut, stora som små. 
Ska jag äta gröt eller fil till frukost? Vad ska jag ha på mig? Vilket internetabonnemang ska jag välja? Kanske dags att sova? Ni förstår, listan kan göras lång...

Gårdagens mataffärsbesäket var tänkt att bli ett kort och smidigt stopp för mig och sonen efter vår stund hos änderna och biblioteket.
Sagt och gjort var våra tre varor ihopplockade och med bestämda steg gick vi mot kassan. 
Passande nog öppnades en tredje kassa då det just denna minut var högt tryck och därmed långa köer i de andra två kassorna.
-Så bra, den tar vi. Detta går ju riktigt smidigt, var tankarna i huvudet på mig.
Två äldre män hann före mig men de hade ju också en handfull varor så det gjorde mig inget. 
Men när jag ser bort mot en av de andra kassorna som varit öppen och inser att han som stod längst bak i min kö alldeles nyss nu till och med redan betalt och packat sina varor var det bara att inse att jag tog nitlotten.

Det stod också klart ganska snart att kvinnan i kassan var relativ ny och då aningens nervös på grund av stressen.
Klockan gick och Arvid började bli otålig. "Snart är vi färdiga älskade barn. Kolla på detta så länge...."
Attbetala 209070:- och även mitt tålamod började tryta...

Kvinnan i kassan hade slagit in att mannen före skulle köpa 700 (!) påsar med wienerbröd. Käre värld! Nog för att han såg ut att vara en livsnjutare av framförallt gott fika men han skulle i själva verket bara ha en påse.
Medan han drog sitt medlemskort x-antal gånger för att han inte förstått att det redan registrerats så satt kvinnan i kassan nervöst bakom skärmen och försökte lösa situationen innan hon tillslut tillkallade hjälp.

Så, vårat tilltänkta korta stopp i mataffären blev inte riktigt som man tänkt sig.
Tänk om jag valt en av de andra kassorna, då hade jag förstås gått miste om denna, i efterhand, roliga händelse.

700 påsar wienerbröd på en tisdag. Varför inte?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mariabo

om vardagsting helt enkelt.

RSS 2.0